r.szklarz r.szklarz
673
BLOG

Kultura ponad ekonomią

r.szklarz r.szklarz Ekonomia Obserwuj temat Obserwuj notkę 6

Liberałowie gospodarczy często używają określenia "rynek zweryfikował" w określeniu do produktów, które nagle stają się bardzo popularne, albo przeciwnie, znikają z półek przez nikogo nie kupowane. A od czego właściwie zależy, czy rynek dany temat zweryfikował tak, albo inaczej? Co decyduje o rynkowej weryfikacji dobra, albo usługi. Dlaczego ludzie bojkotują jakieś rzeczy, albo rzucają się na nie, mimo, że ich tak naprawdę nie potrzebują?

Teoria ekonomiczna mówi, że racjonalny konsument wybiera te dobra, które charakteryzują się najlepszym współczynnikiem ceny do jakości, czyli krótko mówiąc dobre i tanie. Ale to tylko wyjaśnia które dobra z danej kategorii mamy wybierać, a nie które kategorie produktów są przez nas pożądane.

Weźmy na przykład telewizor. W moim pokoleniu niewiele osób go ma - rynek zweryfikował go negatywnie, ale w pokoleniu moich rodziców nadal ludzie nie wyobrażają sobie mieszkania bez telewizora, choć przecież mają dokładnie taki sam dostęp do internetu.

Wynika to przede wszystkim z uwarunkowań kulturowych. Telewizor dla wielu osób to ważny element w ich kulturze i sposobie życia, podczas gdy w pokoleniu ludzi młodszych już znacznie mniejszy. Kiedy jest duży i nowoczesny, świadczy o statusie społecznym właściciela. To samo można odnieść do wielu innych dóbr i usług. Ludzie je kupują nie dlatego, że są dobre i tanie, ale dlatego, że są tak a nie inaczej uwarunkowani kulturowo.

Z tego można wysnuć prosty wniosek, że to KULTURA STOI WYŻEJ OD EKONOMII, bo to ona determinuje nasze wybory ekonomiczne, a nie odwrotnie. Doskonale zdają sobie z tego sprawę wielkie korporacje, które poprzez kampanie marketingowe i lokowanie produktów w dziełach popkultury (np. filmach) chcą zaszczepić dane zachowania w kulturze. Do najlepszych przykładów należy chociażby kampania producenta brylantów De Beers, który poprzez współpracę z Hollywood zaszczepił w naszej kulturze zwyczaj wręczania pierścionków zaręczynowych z tym właśnie kamieniem.

r.szklarz
O mnie r.szklarz

Absolwent SGH i Uniwersytetu Marmara w Stambule. Zainteresowany ekonomią i sprawami międzynarodowymi, szczególnie Bliskim Wschodem. Treść notek nie odzwierciedla poglądów i opinii redakcji -- żadnej redakcji.

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Gospodarka